شنبه ٧ آبان ١٤٠١ :: ١٤:٢٥

احیا یک کارخانه راکد با تجاری سازی یک اختراع /جوان دهه هفتادی بازار فلافل را دگرگون کرد!

رضا خسروی جوان کارآفرین و مخترع نورآبادی است که برای ایجاد ارزش افزوده نخود منطقه دلفان سراغ فراوری این محصول رفته و توانسته پودر فلافل را به عنوان اختراع ثبت کند، او‌ پس از ثبت اختراع محصول با راه‌اندازی کارخانه صنایع غذایی تجاری سازی آن را در پیش و زمستان پودر فلافل را روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

احیا یک کارخانه راکد با تجاری سازی یک اختراع /جوان دهه هفتادی بازار فلافل را دگرگون کرد!

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری لرستان به نقل از خبرگزاری فارس لرستان؛ رضا خسروی جوان دهه هفتادی فارغ‌التحصیل رشته مکانیک است که از سال ۹۶ فرآوری حبوبات به ویژه نخود را دنبال کرده است و پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش اکنون شرایط را برای تجاری سازی محصول فراهم کرده و ظرف چند ماه آینده کار تولید انبوه پودر فلافل را شروع می‌کند.

او می‌گوید: علت اینکه سراغ فرآوری نخود رفتم اشتغال‌زایی در مناطق محروم شهرستان دلفان با ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی از جمله نخود بود، رسالتی که با وجود همه سختی‌ها اما از آن دست نمی‌کشم.

خسروی که خود را یک کشاورز زاده معرفی می‌کند، می‌گوید: مشکلات و چالش‌های پیش روی تولید که کم نیست اما آنچه من را مجاب کرد که بر مشکلات چیره شوم ارزش افزوده فرآوری محصولات کشاورزی منطقه به ویژه نخود بود، اتفاقی که از خام فروشی آن جلوگیری می‌کرد.

او می‌گوید: حضور در مناطق محروم دلفان و مشاهده اوج محرومیت‌های بیش از اندازه الهام بخش ما شد تا از رسالت خود یعنی اشتغال‌زایی کوتاه نیاییم.

با رضا خسروی مخترع و کارآفرین پر تلاش نورآبادی گپ و گفتی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چطور شد به فکر فرآوری نخود افتادید، در حالی که شما فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک بودید؟

من یک کشاورز زاده هستم و از همان کودکی با کاشت، داشت و برداشت آشنا هستم و در مرحله برداشت به خانواده کمک می‌کردم، گاهی تاول ناشی از برداشت نخود ماه‌ها روی دست کارگرها می‌ماند و به همین دلیل همواره دنبال راهی بودم که برداشت نخود راحت‌تر انجام شود.

برای این کار نیازمند دستگاهی بودیم که‌نخود را به صورت مکانیزه برداشت کند، راه برداشت مکانیزه نخود کاشت نخود پا بلند همچنین تغییر کشت آن از پاییزه به بهاره بود، اما این کار در واقع دستکاری در طبیعت بود.

بنابراین بفکر فرآوری نخود و ایجاد ارزش افزوده آن افتادیم تا علاوه بر جلوگیری از خام فروشی از برند فروشی نخود منطقه هم جلوگیری کنیم. طبق آمار چند سال گذشته سالانه ۴۲ هزار تن نخود از منطقه دلفان برداشت می‌شود.

از چه سالی ایده به ذهنتان رسید؟

سال ۹۶

به موفقیتی هم دست پیدا کردید؟

همانطور که می‌دانید نخود دلفان یکی از با کیفیت‌ترین ارقام در کشور است، پزا بودن، پروتئین و کالری بالا، خوشرنگ و درشت بودن همچنین ارگانیک بودن باعث شده که نخود دلفان جزو ارقام با کیفیت بالا باشد.

با تکیه بر دانش و رشته تحصیلی سال ۹۶ محصول دستگاه پخت نخود چی را برای اولین بار در دلفان راه‌اندازی کردم، البته آرد نخودچی را هم تولید می‌کردیم.

تبدیل نخود منطقه به نخود چی جواب داد؟

جواب داد، ما نخود درشت را برای صادرات جدا و نخود کوچک و متوسط را به نخودچی تبدیل می‌کردیم، اما چون نخود دلفان درشت و البته پزا بود خودش را وا می‌داد بنابراین برای نخودچی مناسب نبود و همین باعث شد ما از رقابت با بازار تبریز و ترکیه عقب بیفتیم، البته آرد نخودچی تولید ما همچنان در استان به ویژه خرم‌‌آباد مصرف می‌شود.

یعنی تبدیل نخود به نخود چی را کنار گذاشتید؟

بله، اما خط تولید آرد نخودچی را نگه داشتیم.

شما بعد از این کار سراغ تولید پودر فلافل رفتید و توانستید آن را به عنوان یک اختراع ثبت کنید، در این مورد توضیح می‌دهید؟

اتفاقی و براساس داده‌هایی که داشتم روی محصولات پر مصرف حاصل از نخود یعنی فلافل تمرکز کردم و به دنبال رفع عیب و ایرادهای این محصول از جمله زمان بر بودن، جذب رطوبت، دفع ویتامین، جذب روغن بالا و جذب کالری رفتیم تا بالاخره محصولی را تحت عنوان پودر فلافل نیمه آماده و میکس با ادویه جات مخصوص تولید و روانه بازار کردیم.

یعنی به عنوان اختراع ثبت شد؟

بله اواخر سال ۹۹ و پس از مراحل فرآوری محصول به صورت علمی و آزمایشگاهی توانستم محصول را در مرکز رشد شهرستان ثبت کنم.

چه عواملی باعث شد پودر فلافل تولید شما به عنوان اختراع ثبت شود؟

کاهش زمان تولید، رفع مشکل سوئ هاضمه، ماندگاری، فرایند حرارت دهی و کاهش جذب روغن از عواملی بود که منجر به ثبت اختراع محصول ما شد.
اما برای من نظر علمی و ثبت اختراع چندان مهم نبود، همانطور که گفتم هدف اولیه من ایجاد ارزش افزوده برای نخود منطقه بود.

برای تولید انبوه و تجاری سازی این محصول چه کاری کردید؟

با توجه به کشش قابل توجه فلافل در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال تجاری سازی محصول رفتم.

اواخر سال ۹۸ یکی از واحد‌های شهرک صنعتی نورآباد که به دلیل ورشکسته بودن راکد شده بود خریداری کردم.

پس از روبراه کردن کارها مجوز واحد صنایع غذایی را برای تولید انبوه پودر فلافل گرفتم.

بالغ بر ۵۰ آزمایش انجام دادیم تا توانستیم نسبت اجزا تشکیل دهنده پودر را با کمک و مشاوره آشپزهای بین المللی درست ترکیب کرده و از مدل خانگی به صنعتی تبدیل کنیم‌‌.

یعنی الان کارخانه آماده تولید است؟

بله، دستگاه‌ها را با سود حاصل از فروش دیگر محصولات از جمله گشنیز ، ادویه جات و آرد نخودچی خریداری کردیم‌.

اکنون در حال اخذ مجوز بهداشت همچنین ثبت برند دلها هستیم و با توکل بر خدا زمستان پودر فلافل را به صورت انبوه تولید می‌کنیم.

برای راه‌اندازی کارخانه چقدر هزینه کردید؟

حدود ۲ میلیارد تومان.

‌با شروع کار برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود؟

بین ۷ تا ۱۰ نفر.

برای بازار برنامه‌ای دارید؟

بله، شریک من ظرف این دوسال توانسته ۶ هزار مشتری خارجی را دسته‌بندی و اطلاعات آنها را ثبت کند.

به نظرتان بازار متقاضی محصول شما است؟

بله، امروز محصولات نوآورانه از ترکیبات گیاهی طرفدار زیادی در دنیا دارد، به همین دلیل تجاری سازی پودر فلافل را دنبال کردم.

شما حدود ۵ سال روی فراوری نخود کار کردید از تبدیل نخود دلفان به نخود چی تا اختراع پودر فلافل، چرا این همه روی فرآوری نخود پافشاری کردید؟

با وجود مشکلات و چالش‌ها که کم هم نیستند اما آنچه که باعث شد سوختمان تمام نشود، ریشه در توجه به مناطق محروم شهر در دوران دانشجویی دارد، در دوران دانشجویی بسیج دانشجویی ما را به مناطق محروم دلفان می‌برد، دیدن محرومیت‌های بیش از اندازه این مناطق از نزدیک الهام بخش ما شد تا از رسالت خود یعنی اشتغال‌زایی کوتاه نیاییم. موضوع دیگری که ما را مجاب کرد ارزش افزوده حاصل از فرآوری نخود بود.

امتیازدهی