سه شنبه ٤ مهر ١٤٠٢ :: ٠٩:٠١

راه اندازی مجدد کارخانه با تفکر خلاق

هدف ما از خریداری یک واحد راکد و تولید پودر فلافل اشتغال‌زایی در منطقه محروم دلفان و تبدیل کارخانه به قطب تامین حبوبات به ویژه نخود بود‌، امروز توانسته‌ایم بخشی از هدف را محقق کنیم به طوری که برای حدود ۵۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده‌ایم.

راه اندازی مجدد کارخانه با تفکر خلاق

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری لرستان به نقل از خبرگزاری فارس، آبان ماه سال گذشته با مخترع جوان و خلاق نورآبادی که پودر فلافل را به عنوان یک اختراع ثبت کرده بود گفت‌و‌گویی انجام دادیم، مخترع جوان که یک واحد ورشکسته را برای تولید خریداری کرده بود در آن مصاحبه از تجاری سازی و تولید انبوه محصول خود ظرف چند ماه خبر داد.

علت اینکه این جوان خلاق سراغ فرآوری نخود رفته بود اشتغال‌زایی در مناطق محروم شهرستان دلفان با ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی از جمله نخود بود، رسالتی که به گفته او با وجود همه سختی‌ها اما از آن دست نکشید.

حالا پس از چند ماه با خبر شدیم که چراغ کارخانه روشن شده و چندین نفر مشغول کار شدند، علاوه بر تولید پودر فلافل شاهد صادرات نخود آن هم با برند دلفان در کارخانه هستیم، به همین منظور با سامان اسماعیلی، مدیر صادرات و فروش خارجی این شرکت که جزو شرکت‌های فناور است، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

با خبر شدیم که تولید را در کارخانه شروع کرده‌اید؟

بله، از آنجایی که هر کسب و کاری به زیر ساخت‌های آن وابسته است، ابتدا تمرکز را روی زیر ساخت‌ها گذاشتیم، اما یک سال اخیر روی اجرایی کردن زیر ساخت‌ها کار کردیم.

یعنی کارخانه راه اندازی شده است؟

 بله، توانستیم با تلاش و شاید بگویم خستگی ناپذیری که مدیرعامل شرکت یعنی آقای خسروی داشتند، جریانی را راه اندازی کنیم که بر اساس آن کشاورزان منطقه به ما اعتماد کردند و محصولات خود را به ما تحویل دادند.

مهمترین فاکتور و شاخص هر بنگاه تولیدی تامین مواد اولیه آن است، ما در حال حاضر ۳۰ درصد کل تولید نخود شهرستان دلفان را خریداری می‌کنیم.

نخود درشت آن را به صورت خام بسته بندی و صادر می‌کنیم و نخود متوسط و ریز را برای فرآوری که همان پودر فلافل است استفاده می‌کنیم.

یعنی ظرف این مدت کوتاه توانسته‌اید، صادرات هم داشته باشید؟

بله ما به پاکستان، ازبکستان و افغانستان نخود دلفان را با برند شهرستان صادر کرده‌ایم، در حال رایزنی با کشورهای دیگر مانند روسیه هم هستیم.

با راه‌اندازی کارخانه توانستید برای چند نفر شغل ایجاد کنید؟

غیر مستقیم ۳۰ تا ۴۰ نفر و مستقیم ۲۰ نفر به طور سه شیفت در کارخانه مشغول فعالیت هستند.

یعنی تقاضا آنقدر بالا است که سه شیفت کار می‌کنید؟

بله، تقاضا به طوری است که ما برخی سفارش‌های پودر فلافل را نمی‌رسیم انجام دهیم.

 پس بازارتان گرم است و پر رونق؟

خدا را شکر، ببینید لازمه پودر فلافل همین نخود است و ما چون در تامین نخود دستمان باز است برای تولید مشکلی نداریم. از طرفی چون محصول را متناسب با ذائقه مشتریان تهیه می‌کنیم متقاضی زیادی داریم.

نکته دیگر اینکه ما قبلا نخود سایز متوسط را از بازار تهیه می‌کردیم که در نهایت قیمت تمام شده بالا بود، اما در حال حاضر چون نخود را خودمان تامین می کنیم به نوعی برایمان به صرفه است از آن طرف هم مصرف کننده راضی است.

 چندین نمایشگاه در استان و خارج استان شرکت کردیم و با استقبال مواجه شدیم، خوشبختانه تقاضا از عرضه جلو رفته است.

 چطور بازار را پیدا کردید؟

حضور در نمایشگاه‌ها، بسترهای آنلاین و البته رضایت مشتریان که بهترین تبلیغ است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این این است که ما در حوزه بین المللی ده هزار شرکت یا مشتری بالقوه را شناسایی کردیم که قصد داریم از روش‌های مختلف محصول را به ۱۱۵ کشور صادر کنیم.

پس ظرف این مدت به تعبیری توانستید بازگشت سرمایه هم داشته باشید؟

بله، همانطور که خودتان هم در جریان هستید ما یک کارخانه ورشکسته را خریداری کردیم، اما با تلاش و برنامه‌ریزی که داشتیم در بحث درآمدی خوب بودیم، به طوری که درآمد را صرف توسعه کارگاه کردیم، ظرف این مدت ظرفیت دستگاه‌ها را در بحث بسته‌بندی نخود برای صادرات سه برابر و برای تهیه پودر فلافل به دو برابر افزایش دادیم.

شما توانستید محصول خود را تجاری سازی و به تولید انبوه برسانید، در حالی که خیلی‌ها از وضعیت تولید گلایه دارند.

ببینید ما هم با چالش‌های متعددی در مسیر مواجه بودیم از عدم حمایت مسوولان تا موارد دیگر، اما راز دوام‌آوردن ما علاقه و اهداف معنوی بود.

هدف ما از راه‌اندازی این کارخانه صرفا کسب درآمد نبود بلکه به دنبال این بودیم که چند نفر هم سر این سفره درآمدی داشته باشند.

از طرفی می‌خواستیم نخود دلفان که یک نخود با کیفیت است با برند خود شهرستان صادر شود نه اینکه به اسم استان‌های همجوار،

یعنی به اهدافی که تعیین کرده بودید، رسیده‌اید؟

قطعا، هنوز نه ما اهداف  بلند مدتی را برای خودمان تعیین کرده‌ایم، هدف ما اشتغال‌زایی در منطقه محروم دلفان است و تبدیل کارخانه به قطب تامین حبوبات به ویژه نخود است.

علت اینکه این مسیر را انتخاب کردیم، چون صادرات نخود دلفان با برند خود شهرستان مغفول مانده بود، در واقع این خلا تجاری را شناسایی کردیم.

 

امتیازدهی